TENTANG MENGHORMATI GURU
Wahai anakanda dengarlah amanat
Terhadap gurumu hendaklah hormat
Ilmunya banyak memberi manfaat
Menyelamatkan hidup dunia akhirat
Kepada guru hendaklah sopan
Tunjuk ajarnya anakanda dengarkan
Penat letihnya jangan dilupakan
Supaya hidupmu dirahmati Tuhan
Kepada gurumu janganlah durhaka
Janganlah pula berburuk sangka
Tunjuk ajarnya anakanda jaga
Supaya manfaatnya dapat dirasa
Kepada gurumu eloklah perangai
Apabila disuruhnya janganlah lalai
Tunjuk ajarnya selalu dipakai
Supaya hasratmu cepat tercapai
Apabila gurumu selalu kautentang
Ditunjuk diajar engkau membangkang
Akibatnya buruk bukan kepalang
Ilmu dituntut berkahnya hilang
Kepada guru jangan menista
Bercakap kasar bermasam muka
Orang benci Allah pun murka
Hidupmu akan terlunta-lunta
Kepada gurumu nampakkan minat
Petua didengar petunjuk diingat
Supaya belajar beroleh manfaat
Membawa berkah dunia akhirat
Kepada gurumu hendaklah patuh
Ditunjuk diajar jangan mengeluh
Belajarlah dengan bersungguh-sungguh
Supaya hidupmu menjadi senonoh
Anggaplah guru sebagai ibu bapa
Tempat merujuk tempat bertanya
Memudahkan anakanda memahami ilmunya
Supaya pelajaranmu tak sia-sia
Jadikan gurumu contoh teladan
Minta nasihat untuk pegangan
Apa masalahmu boleh disampaikan
Supaya bebanmu menjadi ringan
Kepada gurumu berterus terang
Jangan bercakap main belakang
Supaya belajar hatimu lapang
Guru mengajar hatinya senang
Kepada gurumu berterima kasih
Kerana mengajarmu berpenat letih
Sampaikan dengan hati yang bersih
Semoga menjadi amalan soleh
Wahai anakanda permata bonda
Gurumu itu juga manusia
Tentulah ada lebih kurangnya
Maafkan olehmu bila ada salahnya
Kepada guru jangan mendendam
Orang pendendam imannya padam
Budi yang baik jadi tenggelam
Hari depanmu menjadi suram
Budi gurumu janganlah dilupakan
Penat letihnya jangan diabaikan
Ilmu diterima engkau amalkan
Semoga pahalanya sama dirasakan
Budi gurumu selalu dikenang
Jasanya besar bukan kepalang
Engkau dididik menjadi orang
Ditunjukkan pula jalan yang terang
Pendidikan di Malaysia
Sistem
pendidikan di Malaysia diselia oleh Kementerian Pendidikan
Malaysia. pendidikan malaysia boleh didapatkan dari sekolah tanggungan
kerajaan, sekolah swasta atau secara sendiri. Sistem pendidikan dipusatkan
terutamanya bagi sekolah rendah dan sekolah menengah. Kerajaan negeri tidak
berkuasa dalam kurikulum dan aspek lain pendidikan sekolah rendah dan sekolah
menengah, sebaliknya ditentukan oleh kementerian. Terdapat peperiksaan piawai
yang merupakan ciri yang biasa bagi negara-negara Asia seperti di Singapura dan
China.
GURU
Seorang guru adalah pendidik, pembimbing dan pengajar di dalam kelas.
Sekali gus, guru juga bertugas membabitkan murid dan pelajar di sesebuah
sekolah. Guru juga bertanggungjawab terhadap masalah disiplin, kedatangan,
kelakuan dan budi pekerti pelajar. Jelasnya, guru adalah orang terpenting di
setiap sekolah.
Guru pendidik yang
mendidik akal budi murid dan pelajarnya adalah pendidik yang memahami tugasnya
sebagai guru. Mendidik akal budi menjurus kepada kecemerlangan ilmu pengetahuan
dan kecemerlangan akhlak serta budi pekerti pelajar itu sendiri.
16 Mei adalah
hari mengingati jasa dan pengorbanan guru.
Kualiti yang kita
harapkan daripada guru-guru ini pastinya tidak terhad kepada kualiti akademik
semata-mata. Guru yang berkualiti harus bijak mengadunkan ilmu dengan kaedah
pengajaran dan pembelajaran (P&P) yang berkesan dan jelas kepada
pelajarnya. Penggunaan Alat Bantu Mengajar (ABM) seperti internet, gambar
berkesan dan penyampaian menarik akan menjadikan seseorang guru itu diminati
dan disanjung tinggi.
Pengajaran adalah
apa yang disampaikan oleh guru, manakala pembelajaran apa yang diterima oleh
murid dan pelajarnya. Jika pengajaran tidak berkesan, murid atau pelajar tidak
akan menerima pembelajaran yang baik dan berkesan. Kini, segulung ijazah, atau diploma
yang dimiliki oleh guru mesti dilengkapkan dengan ilmu pendidikan dan
pengalaman mengajar yang meluas.
Ilmu yang diperoleh
itu perlu diberikan tambah nilai dari semasa ke semasa. Kaedah P&P yang
dipelajarinya hari ini mungkin sudah tidak relevan lagi dua atau tiga tahun
akan datang. Oleh itu, melalui pembacaan, kursus dan juga perbincangan antara
guru akan dapat meningkatkan P&P di sesebuah sekolah.
Bagaimanapun tugas
dan peranan utama guru untuk mendidik anak bangsa yang berilmu
pengetahuan, berbudi pekerti, bersemangat waja serta mampu bersaing harus
dikekalkan sampai bila-bila. Perubahan masa hanya menukarkan kaedah
pelaksanaannya, tetapi tidak kepada peranan hakiki guru.
Guru berkualiti
juga harus bijak menangani konflik dan tekanan sepanjang kerjayanya serta
dalam masa sama memenuhi sedaya mungkin harapan masyarakat yang mahukan
mereka menghasilkan generasi boleh diharap meneruskan kecemerlangan negara.
Guru juga mesti mampu membimbing murid dan pelajar ke arah kecemerlangan akal
dan budi.
Sebagai guru
berkualiti, mereka juga seharusnya tidak tunduk dengan desakan dan tekanan
serta keghairahan masyarakat kini yang begitu tergoda dengan pencapaian
akademik, sedangkan nilai-nilai murni anak-anak ini semakin hari semakin nipis.
Keseimbangan antara
kecemerlangan akademik dan akhlak mestilah ditumpukan dalam P&P di dalam
kelas dan sekolah.
Konflik keyakinan
masyarakat terhadap mutu guru dan sistem persekolahan juga memerlukan guru
berkualiti untuk menanganinya secara bijak. Bagaimanapun, guru tidak seharusnya
dibiarkan bersendirian dalam memikul tanggungjawab berat ini.
Pembentukan
sesebuah generasi dalam sesebuah negara adalah tanggungjawab individu itu
sendiri dan juga masyarakat secara keseluruhan. Pada masa kini, ahli masyarakat
seakan membiarkan guru sahaja atasi permasalahan ini.
Sebagai ahli
masyarakat, iaitu ibu bapa kepada murid dan pelajar, kita harus memberi
sokongan padu kepada guru dari segi kebendaan, ganjaran terhadap guru perlu
dinilai dari semasa ke semasa supaya setimpal dengan peranan dan tugas mereka.
Dari segi bukan kebendaan pula, menghargai jasa dan pengorbanan guru adalah
sumbangan yang perlu diberikan oleh semua orang.
Kita mempunyai
ramai guru yang bukan sahaja berkualiti intelek dan ilmunya, tetapi juga
berkualiti daripada segi rohaninya. Guru yang sudah lama mengajar mestilah
mempunyai pengalaman luas yang seharusnya dipelajari dan diteladani oleh
guru-guru baru. Sebab itu, guru akan berusaha memastikan anak muridnya berjaya
dengan cemerlang di dalam pelajaran. Contoh dan teladan daripada guru berkaitan
akhlak dan rohani akan menjadi ikutan murid dan pelajarnya.
Nama pun “cikgu”,
mereka tidak akan puas jika anak muridnya tidak memahami apa yang diajar.
Panggilan keramat ini amat sesuai dipadankan dengan tugasnya yang mencabar.
Guru adalah arkitek bangsa yang berjasa. Panggilan ini akan kekal sepanjang
hayat, mati pun masih dipanggil “cikgu”.
Jika ditinjau,
apabila ada waktu terluang, seorang guru, tanpa mengira duit akan mengadakan
kelas tambahan. Kegiatan kokurikulum sebenarnya banyak mengambil masa dan wang
ringgit, sebab sudah menjadi tanggungjawab, hal ini jarang dirungutkan oleh
guru. Bagai lilin yang menyala, dan kemudian membakar dirinya, guru tetap
bertanggungjawab memberikan pendidikan yang terbaik bagi mewujudkan masyarakat
berilmu.
No comments:
Post a Comment